Co by mělo dítě umět, než v září nastoupí do 1. třídy?
Z předškoláka se pomalu stane školák… A nejedni rodiče zvažují, jestli je dítě na zahájení školní docházky dostatečně zralé a umí vše, co by mělo umět. Pokud si nejste jisti, zvažte v dubnu či květnu před nástupem do 1. třídy návštěvu pedagogicko-psychologické poradny. A co by tedy novopečený školáček měl umět?
Řeč
- dítě by mělo umět správně vyslovovat všechny hlásky
- pomocí sluchu poznat ve slově první a poslední hlásku
Pozornost, paměť
- umět soustředěně naslouchat vyprávění, pohádce nebo jinému textu a jednoduše vyprávět obsah
- vydržet nad zadaným úkolem alespoň 15 minut
- být také schopné daný úkol dokončit
- umět zazpívat jednoduchou písničku
- být schopné zarecitovat básničku či říkanku
Tělesné předpoklady
- být schopné unést aktovku, která i v 1. třídě může vážit několik kilogramů (tento předpoklad by měl zvážit i pediatr)
Dovednosti
- umět držet správně tužku pomocí tzv. špetkového úchopu
- při psaní či kreslení netlačit
- znát dny v týdnu
- být schopné vystřihnout jednoduché tvary
- umět skládat puzzle, hrát pexeso apod.
Samostatnost
- vědět, jak se jmenuje a kde bydlí
- znát svůj věk
- být schopné se samostatně obléknout
- umět si zapnout knoflíky i zavázat tkaničky
- zvládat základní udržování hygieny včetně mytí rukou
- umět jíst příborem (bez dopomoci)
Sociální zdatnost
- umět komunikovat a reagovat na cizí osobu
- vyřídit jednoduchý vzkaz
- umět slušně pozdravit, poprosit i poděkovat
- být schopné samostatně pracovat ve skupině dalších dětí (jako v mš)
- zapojit se do skupinky dalších dětí (jako v mš)
Každé dítě je jiné a zatímco pro někoho je většina bodů samozřejmostí, pro některé dítě mohou být obtížné a potřebují více času na jejich zvládnutí. Maminky a tatínkové, ať u nás děti najdou potřebné porozumění, podporu a zázemí při zdolávání začátku další významné kapitoly života.