Hry na rozvoj zrakového vnímání dvouletých dětí
Zrakové vnímání rozvíjíme didaktickými hrami a cvičeními, zaměřenými na vnímání a porovnávání velikosti, barev a na poznávání tvarů. Od posuzování konkrétních předmětů přecházíme k obrázkům, kde jde už o vnímání menších rozdílů, až ke změnám jenom malých detailů. Takto rozvíjíme zrakovou pozornost a rozlišování.
Skládáním obrázků z dílů rozvíjíme především zrakovou analýzu a syntézu – tedy schopnost rozpoznávat předměty a obrázky jako celek, zároveň je ale umět i rozložit na jednotlivé části.
Při rozvoji řeči dítěte je důležité, aby byla rozvíjena i zraková paměť. Posilování zrakové paměti pomůže dětem efektivně využít v procesu učení informace předkládané zrakovou cestou.
Stavíme komín
Dítě staví komín ze 2 (později více) barev – pravidelně střídá červenou a žlutou apod. Stavením komínů, řetězců a jim podobných staveb dítě procvičuje nejen zrakovou pozornost a zrakové rozlišování, ale také cvičí jemnou motoriku.
Sestav rozstříhaný obrázek
Rozstříhat můžeme barevnou pohlednici nebo obrázek z časopisu. Nejprve obrázek rozstříháme pouze na 3 – 4 části, postupně zvyšujeme obtížnost. Obrázek můžeme nastříhat na pruhy, čtverce nebo nepravidelné tvary. K rozvoji zrakové analýzy a syntézy můžeme využít i puzzle, které obsahuje menší počet dílků.
Využití obrázkových knížek
Zrakové rozlišování procvičujeme na obrázcích, leporelech, obrázkových knížkách nebo časopisech pro nejmenší. Ptáme se dítěte, kde je strom, kde je dům apod. Začínáme od výrazných, barevných a pro dítě známých předmětů, postupně přecházíme na menší a méně nápadné předměty. Všímáme si také velikosti, barev a tvarů. Oblíbené jsou leporela typu „Kam se schoval zajíček“, nebo knížky, kterými provází nějaká postavička, která se více či méně viditelně objevuje na každé stránce a dítě ji „hledá“.
Navlékání korálků
Dítě navléká větší korálky ze dvou, později z více barev v pravidelném pořadí, například červený – žlutý. Navlékáním korálků dítě procvičuje nejen zrakovou pozornost a zrakové rozlišování, ale také jemnou motoriku ruky.